Bramy garażowe, automatyka

Znalezione pozycje: 15

Dom zamyka się oknami i drzwiami, natomiast garaż - bramą. Wrota trzeba odpowiednio dobrać, gdyż różnią się termoizolacyjnością i sposobem otwierania. Nie warto rezygnować z napędu, który bardzo podnosi komfort obsługi.


Od tego, gdzie znajduje się garaż i czy będzie on ogrzewany, zależy między innymi jej izolacyjność termiczna. Wrota nieizolowane termicznie zakłada się tylko w wolno stojących lub nieogrzewanych pomieszczeniach parkingowych, natomiast starannie uszczelnione i wypełnione materiałem izolacyjnym - we wszystkich garażach ogrzewanych, usytuowanych w obrębie domu.

Kupując model z ociepleniem, koniecznie należy kierować się wartością współczynnika przenikania ciepła U całej bramy, opisanym przez producenta w certyfikacie dołączonym do każdego modelu. W 2017 r. zmieniły się przepisy dotyczące ciepłochronności bram garażowych - obecnie współczynnik U wrót w ogrzewanym pomieszczeniu nie może być wyższy niż 1,5 W/(m2·K), a już od 2021 r. - niż 1,3. Pożądaną izolację termiczną producenci uzyskują poprzez włożenie, między warstwy pancerza, płyt styropianu lub wypełnienie wewnętrznej przestrzeni pianką poliuretanową. Do uszczelnienia stosują natomiast ciepłe łączenia jej segmentów oraz uszczelki na styku z ościeżnicą i posadzką. Te wszystkie zabiegi sprawiają, że solidnie ocieplone wrota są o 20-40% droższe od nieocieplonych.

Na końcową cenę wpływają również wygląd i wyposażenie bram. Dziś producenci są w stanie wykonać modele w ogromnej ilości wzorów i faktur. Oferują wzory imitujące deski, kasetony, pionowe listwy, w wersji gładkiej albo wytłaczanej. Ponadto, na życzenie klientów, wyposażają wrota w pochwyty, rygle, przeszklenia ze szkła tradycyjnego lub akrylowego, bądź z przezroczystych płyt poliwęglanu. Proponują także dodanie do nich drzwi. Kolorystykę wrót najczęściej dopasowuje się do okien i drzwi, albo do elewacji i dachu. Standardowe barwy to biel i brąz. Za inne trzeba zapłacić co najmniej 20% więcej.

JAKA LICZBA BRAM GARAŻOWYCH?

Jeżeli rodzina posiada jedno auto, sprawa jest z góry rozstrzygnięta - garaż z miejscem postojowym zamyka się jedną bramą, najlepiej w standardowych wymiarach. Natomiast jeśli domownicy używają dwóch samochodów i wybudowali duży garaż, mogą zdecydować, czy wolą wyposażyć go w jedne szerokie wrota, czy w dwa węższe. Każda brama wymaga dobrze przygotowanego otworu wjazdowego. Nad szerokim potrzebne jest solidne nadproże o odpowiedniej rozpiętości. Natomiast między otworami wąskimi zwykle muruje się słup. Te technologiczne aspekty sprawiają, że o liczbie bram powinno się myśleć już na etapie projektowania domu, a najdalej - jego budowy.

Jedna szeroka brama garażowa (fot. Wiśniowski)

RODZAJE BRAM GARAŻOWYCH

Bramy garażowe różnią się konstrukcją i sposobem otwierania.

Bramy segmentowe (inaczej sekcyjne) są najpopularniejsze ze względu na dobrą izolację termiczną i akustyczną, wiatroszczelność, łatwość uruchomienia, bezpieczeństwo dla użytkowników i ochronę przed włamaniem, oszczędność miejsca w garażu i na podjeździe, bogate wzornictwo. Uszczelnione segmenty najlepiej trzymają ciepło i chronią od wiatru, więc nadają się do garaży ogrzewanych. Dodatkowa zaleta jest taka, że można je zamontować w otworze wjazdowym o dowolnym kształcie, m.in. z nadprożem w kształcie łuku.

Wysoka ciepłochronność bram segmentowych wynika m.in. z ich budowy. Płaszcz bramy składa się z kilku segmentów (3- 6), połączonych zawiasami i zabezpieczonych uszczelkami przed wiatrem, chłodem, gorącem. Segmenty, przeważnie wykonane ze stali ocynkowanej, wykańcza się tworzywem sztucznym (np. imitującym drewno), farbą proszkową, albo okładziną z drewna lub sklejki. Wnętrze segmentów wypełnia się materiałem izolującym cieplnie i akustycznie, najczęściej pianką poliuretanową, która ma co najmniej 40 mm grubości.

Szczelność wrót zapewniają odpowiednie uszczelki. Newralgiczne miejsca to styk pancerza i ścian oraz pancerza i posadzki (tu stosuje się specjalną uszczelkę progową). Bramy segmentowe produkuje się w dwóch wariantach - jako otwierane do góry (płaszcz porusza się wzdłuż prowadnic od posadzki i zachodzi całkowicie pod sufit) lub na bok (płaszcz zachodzi na ścianę garażu).

Bramy roletowe (rolowane) to wydatek powyżej 3000 zł. Działają jak rolety zewnętrzne, zajmują mało miejsca (brak prowadnic pod sufitem garażu) i jako jedyne są fabrycznie zaopatrzone w automatykę. Płaszcz bramy, złożony z drobnych lameli z aluminium bądź stali (są fabrycznie połączone przegubowo na całej długości ramy), nawija się na wał, zamontowany wewnątrz garażu albo w kasecie na zewnętrznej ścianie. Dzięki doskonałym materiałom, konstrukcji, zdalnemu sterowaniu, wrota cechuje odporność na korozję, bezpieczeństwo i wygoda w obsłudze.

Uchylne (płytowe) ciągle cieszą się popularnością, gdyż są tanie i nadają się do garaży bez nadproża. Zwykle nie są tak szczelne jak bramy segmentowe, dlatego najczęściej przeznacza się je do garaży nieogrzewanych lub wolno stojących. Działają następująco - niełamana płyta, unosząc się do góry na prowadnicach, najpierw zachodzi nad podjazd, potem chowa się pod sufitem garażu. Powoduje to, że wrota wymagają sporo miejsca w garażu i na podjeździe (około 1,5 m). Ponadto, jeżeli zostają zamontowane w świetle otworu wjazdowego, ograniczają wysokość garażu o 20 cm, a jeśli za otworem - o 10 cm. Można je otwierać ręcznie albo mechanicznie.

Bramy rozwierane nie należą do wygodnych z punktu widzenia użytkownika. Skrzydła bramy, nawet jeśli zostały zaopatrzone w elektryczne siłowniki, potrzebują sporo przestrzeni przed garażem, a w zimie uprzątania śniegu w obrębie ich zasięgu. Przy dzisiejszych standardach użytkowych - najlepsze docelowe miejsce dla tego rodzaju wrót to... składzik gospodarczy, który otwiera się rzadziej niż garaż. Prosta konstrukcja i łatwy montaż przekłada się natomiast na niską cenę ok. 1000 zł.

Brama segmentowa
Bramy segmentowe kosztują nieco więcej, niż uchylne i rozwierane, za to mniej niż najdroższe roletowe. W zależności od budowy i rozmiarów, ich cena wynosi 2000-5000 zł. (fot. Hörmann)

MONTAŻ BRAM GARAŻOWYCH

Producenci bram garażowych i ich dystrybutorzy oferują kompleksową usługę, polegającą na fachowym dobraniu wrót i napędu oraz ich zamontowaniu, na życzenie klientów w jednym rzucie lub etapami. Proces rozpoczyna się od wizji lokalnej. Specjaliści od bram badają parametry garażu, tj. położenie, otwór wjazdowy, przestrzeń wewnątrz i na podjeździe, przebieg instalacji elektrycznej, czy jest ogrzewany. Dopiero znając te różnorodne elementy, jak również wskazania właścicieli domu, dobierają rodzaj i model bramy oraz ewentualnie napęd, a następnie je montują (późniejsze dołożenie napędu, niestety, kosztuje więcej, dlatego najlepiej zrobić to równocześnie).

Montaż bramy to zdecydowanie zadanie dla fachowców (potrafią, zgodnie ze sztuką, stabilnie zamocować prowadnice boczne i górną oraz ościeżnice). Do osadzenia elementów najczęściej kupowanych bram segmentowych i rolowanych potrzebują do 6 godzin. Ich praca kosztuje 10-20% wartości bramy (czyli 400-1000 zł). Warto jednak wiedzieć, że za montaż bramy w garażu pod dachem domu zapłacimy 8% VAT, natomiast w garażu wolno stojącym - 23%.

Do zakładania bramy segmentowej przystępuje się dopiero wtedy, gdy garaż ma otynkowane ściany i całkowicie wykończoną posadzkę. Zawsze sytuuje się ją za otworem wjazdowym. Dla wrót otwieranych do góry wymaga się pomieszczenia o wysokości co najmniej 2,5 m, ponieważ podniesione wrota, układając się równolegle do sufitu, muszą mieć tam odpowiednio dużo przestrzeni (zabierają z wysokości garażu 20-30 cm). Prowadnicę stalową przymocowuje się do ścian. Prowadnicę bramy otwieranej na bok umieszcza się na nadprożu, ścianie lub posadzce.

Bramy rolowane montuje się dopiero po odpowiednio długiej przerwie technicznej, wymaganej do wyschnięcia ścian i posadzki. Garaż ma mieć nadproże o wysokości co najmniej 30 cm, ewentualnie przy niskim nadprożu można umieścić kasetę po stronie zewnętrznej.

UŻYTECZNY NAPĘD DO BRAM GARAŻOWYCH

Koszt napędu to około 1/3 ceny bramy (w zależności od rodzaju i siły ciągu wynosi 400-2000 zł). W skład urządzenia wchodzą siłownik (silnik uruchamiający skrzydło bramy) oraz układ sterujący. Napęd może współpracować z akumulatorem (na wypadek braku zasilania elektrycznego), i mieć systemy zabezpieczające przed przytrzaśnięciem, np. sprzęgło bezpieczeństwa, zamki i fotokomórki, jak również mechanizm spowalniający pracę bramy tuż przed jej zamknięciem.

Napęd dobiera się następująco - siła ciągu (400-1200 N) musi pasować do ciężaru i powierzchni wrót oraz częstotliwości ich działania (podczas zakupu należy sprawdzić parametr maksymalnej dziennej liczby cykli otwierania/zamykania). Poza tym ważna jest szybkość otwierania i zamykania (10-22 cm/s). Montażu napędu mogą dokonać tylko elektrycy z uprawnieniami.

Sterowanie. Bramę obsługuje się przy użyciu pilota, przycisku na ścianie, klucza, zamka kodowego. Korzystanie z pilota jest najwygodniejsze, ponieważ można sterować wrotami z garażu lub z samochodu.

KONSERWACJA BRAM GARAŻOWYCH

Bramy segmentowe oraz wszystkie z automatycznym napędem raz w roku wymagają skontrolowania ogólnego stanu technicznego. Przegląd przeprowadza monter, sprawdzając wyrównoważenie skrzydła bramy i urządzeń zabezpieczających oraz naciąg sprężyn. Reguluje rolki bieżne i elementy blokujące bramę. Usługa kosztuje 100-250 zł.

Lilianna Jampolska

Ostatnio dodane produkty

Drzwi boczne
Drzwi boczne
Nitus
Drzwi aluminiowe wypełnione panelem bramowym idealnie dopasowują się do bramy segmentowej garażowej. Montowane obok siebie tworzą zgraną kompozycję i podkreślają estetykę budynku. W ...
Pilot 2-kanałowy ON2E
Pilot 2-kanałowy ON2E
Nice Polska
Pilot 2–kanałowy, z kodem dynamicznie zmiennym o częstotliwości 433.92 MHz.Piloty z rodziny One to nowoczesne, bezpieczne urządzenia z szeregiem funkcji, które ułatwiają zarządzanie ...
Brama STANDARD, panel Mikrofala
Brama STANDARD, panel Mikrofala
Gerda
Rodzaj: segmentowa Wzór: panel mikrofala Wykończenie: woodgrain Kolory RAL:  biały, brązowy, brąz czekoladowy, srebrny, błękit gencjanowy, purpurowy, ciemnozielony, kremowy, antracyt Wymiary: szerokość ...
Bramy garażowe roletowe
Bramy garażowe roletowe
WIŚNIOWSKI Sp. z o.o. S.K.A.
Bramy uchylne są doskonałą propozycją dla wszystkich, którzy cenią komfort, trwałość i estetykę.  Bramy roletowe to bramy w standardzie automatyczne, dodatkowo można je wyposażyć ...
Ślimacznica liniowa
Ślimacznica liniowa
Beninca
Liniowe systemy automatyki do bram skrzydłowych, z przekładnia ślimakową, charakteryzują się unikalnym designem, o czym świadczy przede wszystkim model BOB. Nowe modele są wyposażone ...
Brama uchylna N80
Brama uchylna N80
HÖRMANN POLSKA Sp. z o.o.
Bramy uchylne – płyta bramy z ocynkowanej blachy stalowej lub z wypełnieniem z litego drewna, rama z ocynkowanych profili stalowych. Bramy ze stali dostępne są w dowolnym kolorze z palety ...
Szlabany
Szlabany
Fart Produkt
Nasze produkty wyróżnia: nowoczesny wygląd, bezpieczny wydajny i trwały, wbudowana centrala sterująca, obudowa ze stali cynkowanej i malowanej.
Napęd do segmentowych bram garażowych STARCUS K06 / K10
Napęd do segmentowych ...
Krispol
Komfortowy napęd o nowoczesnym designie, przeznaczony do segmentowych bram garażowych. Jest dostępny w dwóch mocach, odpowiadających bramom o maksymalnej powierzchni 8 lub 12,5 m2. amperometryczny ...
Zobacz produkty: