Porady

ABC malowania ścian farbami Caparol ciąg dalszy!

01.07.2014

Jakich kolorów należy użyć, żeby optycznie nie zmniejszyć pomieszczenia?

Żeby optycznie nie zmniejszyć pomieszczenia należy je pomalować jasnymi i chłodnymi barwami, które odbijają światło padające na ściany. Należy jednak pamiętać, by nie stosować ciemnych kolorów, które pochłaniają światło.

Pomalowanie ścian oraz sufitu w jednym kolorze spowoduje, że optycznie powiększymy pomieszczenie.

Przy dekoracji małych pokoi warto także pamiętać o lustrze, które pozwala na uzyskanie perspektywy i daje wrażenie optycznego powiększenia pokoju.

12. Kiedy malować ściany farbami lekko błyszczącymi?

Malowanie błyszczącymi farbami ma wiele zalet: produkty takie są bardziej wytrzymałe na otarcia, zadrapania oraz zabrudzenia (im większy stopień połysku, tym łatwiej zmyć zabrudzenie). Dlatego farby błyszczące stosuje się w ciągach komunikacyjnych, pomieszczeniach publicznych lub innych, które są intensywnie użytkowane. W mieszkaniach farby błyszczące znajdują zastosowanie w takich pomieszczeniach jak przedpokój, kuchnia czy  łazienka. W domu jednorodzinnym farby stosuje się również w pomieszczeniach gospodarczych lub garażach.

Nie wszyscy jednak gustują w błyszczących farbach, ponieważ produkty takie mocno odbijają światło, mogą powodować zmęczenie wzroku i bardziej niż w przypadku farb matowych, uwidaczniają  wszelkie niedoskonałości powierzchni. Dlatego nie poleca się stosowania farb błyszczących na sufit lub bardzo nierówne ściany.

13. Ile wody można dodać do farby?

Większość farb ściennych przed pomalowaniem pierwszej warstwy można rozcieńczyć przez dodanie max.  5 - 10% wody. Druga warstwa (końcowa) zazwyczaj nie podlega rozcieńczeniu. Parametry te określa producent na etykiecie produktowej. Dlatego przed rozpoczęciem rozcieńczania należy zapoznać się z treścią umieszczoną na opakowaniu.

 
14. Odbieram mieszkanie w stanie deweloperskim, czy muszę najpierw gruntować ściany, jakimi farbami najlepiej je pomalować?

Odbierając mieszkanie od dewelopera, zależy nam by przygotować je w jak najlepszy sposób. Warto więc poświęcić więcej czasu na wybór odpowiedniej farby. Dobór rodzaju farb musi odpowiadać wymogom stawianym poszczególnym pomieszczeniom. Najprościej będzie zwrócić się do partnera handlowego Caparol, który pomoże wybrać zarówno właściwy produkt, jak i kolor farby.

15. Jaką farbę zastosować do pomieszczeń narażonych na działanie wilgoci?

W pomieszczeniach o dużej ilości wilgoci możemy wyróżnić dwa stany jej skupienia. Pierwszy to para wodna – przy odpowiedniej wentylacji jej odziaływanie na ściany będzie ograniczone. Druga postać to forma cieczy lejącej się po ścianie czy suficie. Takie oddziaływanie najczęściej jest krótkotrwałe i ma ograniczony wpływ na farbę.

Tradycyjna farba podlega w przyspieszony sposób degradacji pod wpływem wody, z tego też powodu powinno się wyszukiwać produkty dedykowane do pomieszczeń typu łazienka, pralnia. Takie produkty posiadają odpowiednią kombinację składników podwyższających trwałość oraz odporność na degradację farby wywołaną rozwojem pleśni czy grzybów.

16. Które produkty do wnętrz marki Caparol posiadają najwyższą paroprzepuszczalość?

W zasadzie wszystkie produkty marki Caparol są produktami paroprzepuszczalnymi, umożliwiającymi prawidłowe „oddychanie” ścian. Szczególnie możemy tu wyróżnić, ze względu na zastosowane spoiwa o najwyższej paroprzepuszczalności, dwa produkty: na bazie spoiwa silikatowego farbę Sylitol Bio-Innefarbe oraz na bazie spoiwa sylikonowego Capasilan.

17. W wyniku zalania mieszkania przez sąsiada z góry na suficie pojawiły się plamy i zacieki, których nie mogę zamalować farbą emulsyjną. Jak się ich pozbyć?

Najprostsze rozwiązanie na zalany sufit  to środek gruntujący o właściwościach izolujących AquaSpergrund wraz z farbą nawierzchniową np. Capasilan, czy Indeko Plus. Gdyby dodatkowo zalane były ściany i wystąpiłaby konieczność nałożenia warstwy tynku lub tapety, wówczas wystarczy jedynie produkt: Caparol Filtergund Grob – środek gruntujący o właściwościach izolujących. Alternatywą dla pierwszego rozwiązania są farby izolujące: Dupa-Inn nr N°1 lub DupaMatt (w tym przypadku wystarcza sama farba).  Pamiętajmy jednak o tym, aby malowana ściana czy sufit były już suche.
 
18. Jak sprawdzić wilgotność podłoża?

Najprostszą metodą jest ocena wzrokowa i dotyk ręką miejsca podejrzanego o zawilgocenie. Miejsce wilgotne jest zawsze ciemniejsze od suchego. Otrzymane ewentualnie subiektywne wrażenie wilgoci, może spowodować dalsze kroki polegające na przyklejeniu szczelnie do podłoża kawałka folii (1m/1m) i pozostawieniu go na 24h lub dłużej. Po odklejeniu folii, na jej powierzchni stykającej się z podłożem, pojawią się drobne krople w formie rosy, to może oznaczać zawilgocenie ścian. Kolejnym sposobem jest dokonanie pomiaru za pomocą specjalistycznego sprzętu pomiarowego (dostępnego u partnerów handlowych Caparol).

19. AKRYL KONTRA LATEKS

Czy można porównać farbę akrylową do lateksowej? Czym naprawdę różnią się te farby?

Określenie „farba akrylowa” jest pojęciem typowo technicznym, które określa rodzaj spoiwa syntetycznego wykorzystanego w farbie. Natomiast pojęcie farby lateksowej jest terminem handlowym, które określa konkretne właściwości farby (produkt nie kapie podczas malowania, jest wysoce odporny na szorowanie i bardzo wydajny). Warto jednak wiedzieć, że nie ma spoiwa takiego jak lateks, jest tylko sposób produkcji powodujący uzyskanie konkretnych cech z dostępnych na rynku surowców. Pojęcie farb lateksowych potocznie jest utożsamiane z farbami gatunkowo lepszymi. Najczęściej farby te są wysoko pozycjonowanym produktem – a więc są po prostu droższe. Caparol w swojej ofercie posiada 100% farbę akrylową – Amphibolin (do jej produkcji wykorzystano tylko jeden rodzaj spoiwa - akryl).

20. Farby wapienne

Farby wapienne stanowią najstarszą odmianę farb mineralnych. Ich tradycja sięga starożytności. Jako spoiwo w farbach wapiennych, stosowano wapno gaszone, dołowane, mieszane z mineralnymi pigmentami i wypełniaczami. Obecnie farby wapienne znajdują zastosowanie głównie podczas prac renowacyjnych tynków na obiektach zabytkowych.

Stosowanie produktów wapiennych jest również uzasadnione zapisami Karty Weneckiej, określającej standardy prac o charakterze konserwatorskim. Wykorzystywanie produktów, które powstają z poszanowaniem historycznych receptur, jest również świadectwem należytej dbałości o zabytkową substancję budowlaną.

Dzięki wykorzystaniu do barwienia wapna pigmentów mineralnych, farby wapienne wykazują bardzo dużą odporność na promienie UV. Takie rozwiązanie sprawia, że kolory nie „płowieją” i pozostają w pierwotnej postaci o wiele dłużej niż inne rodzaje powłok. Podkreślenia wymaga też fakt, że powłoki wapienne są niezwykle charakterystyczny charakterystyczne pod względem ostatecznego wyglądu. Oznacza to, że bardzo niezmiernie trudno otrzymać podobny efekt innymi rodzajami farb.

Firma Caparol w swojej ofercie posiada szeroką gamę profesjonalnych farb wapiennych, sygnowanych marką Histolith. W celu podwyższenia odporności na czynniki atmosferyczne, receptury farb wapiennych z dawnych czasów zostały wzbogacone o dodatki organiczne, takie jak kazeina i olej lniany. Receptury farb wapiennych muszą spełniać bardzo wysokie wymagania technologiczne. Zawartość części organicznych nie może przekroczyć 5%. Dodatkowo przepuszczalność pary wodnej musi utrzymywać się na poziomie typowym dla farb wapiennych.

Farby wapienne Histolith są wytwarzane (dyspergowane) w specjalnych mieszalnikach. Dołowane spoiwo wapienne ulega w tym procesie roztarciu na bardzo małe cząstki, co podwyższa reaktywność farby i przyspiesza jej twardnienie. Farby wapienne i masy farbowe Histolith łączą zalety tradycyjnych farb wapiennych z wysokimi wymaganiami łatwego nakładania oraz wysokiej odporności na czynniki atmosferyczne.

Dotąd głównym problemem związanym z farbami wapiennymi oraz ich dystrybucją, była konieczność barwienia produktów w systemie fabrycznym, poza granicami kraju. Oznaczało to długi czas realizacji zamówienia i utrudnienia związane z dostawą. Dziś problem ten został wyeliminowany dzięki nowoczesnej mieszalni farb, która z początkiem stycznia została uruchomiona w zakładzie produkcyjnym w Kleszczowie. W profesjonalnej mieszalni, pod czujnym okiem naszych specjalistów, powstają produkty przeznaczone do konserwacji obiektów zabytkowych. Własna mieszalnia farb to również gwarancja krótkiego czasu realizacji zamówień oraz otrzymania produktów najwyższej jakości.

21. Jak malować aby nie było widać pasów?

Podczas malowania ścian czy sufitów, aby uniknąć powstałych smug i pasów, należy rozpocząć malowanie od źródła światła. Rekomendowanym narzędziem jest wałek którym malujemy ukośnie, na kształt litery V, co powoduje iż zachodzące na siebie pasy tworzą jednolitą powłokę. Po pomalowaniu całej jednej ściany, kiedy farba jest jeszcze mokra, należy delikatnie, nie dociskając wałka do powierzchni, przemalować powierzchnie na w pół suchym wałkiem. Czynność ta pozwoli na całkowite wyeliminowanie nierówności koloru na ścianie, a po wyschnięciu powierzchnia będzie jednolita.

22. Jak malować sufit, by uniknąć powstawania nieestetycznych pasów?

W nowo wybudowanych pomieszczeniach, gdzie cechą sufitów jest mineralne podłoże, warto przed malowaniem odczekać kilka miesięcy. Spowodowane jest to skurczem betonu, jak i osiadaniem samego budynku. Unikniesz wtedy wszelkich poprawek wykończeniowych i nieestetycznych niedociągnięć.

Aby uzyskać efekt gładkiego sufitu pamiętaj, że powierzchnię malujemy przed resztą ścian czy tapetowaniem, a każde podłoże musi być wolne od kurzu, brudu i resztek farb.

Pierwszym krokiem jest zabezpieczenie górnych brzegów ścian. Użyj do tego taśmy ochronnej. Zwróć uwagę na czas, jaki taśma może być przyklejona do ścian. To kluczowy element rozpoczęcia prac.
Drobne ubytki wypełnij gipsem lub materiałem gruntującym. Doskonale nadaje się do tego wzmocniony włóknami, produkt do powlekania pęknięć i egalizacji faktury tynku, Fibrosil.
Malowana powierzchnia sufitu powinna być sucha, w przeciwnym razie farba może się złuszczać.
Po wyschnięciu powierzchni, zabezpiecz sufit środkiem gruntującym w celu ujednolicenia chłonności podłoża i zwiększenia jego przyczepności.
Podziel sufit na równe pasy o szerokości około 50cm. Rozpocznij od malowania narożników i brzegów ścian. Użyj do tego pędzla. Później nakładaj farbę zygzakiem, od jednego końca ściany, do drugiego, dochodząc do przeciwległego końca pomieszczenia. Podczas nakładania drugiej warstwy, maluj sufit w przeciwnym kierunku.

Możesz ułatwić sobie pracę używając wałka z teleskopowym trzonkiem i osłonką, zwaną okapnikiem. Takie narzędzie z powodzeniem zastąpi drabinę. Rozwiązaniem, które wyeliminuje częste maczanie pędzla, jest wałek ze zbiornikiem farby znajdującym się w jego trzonku. Umożliwi to malowanie większych partii.
 
23. Jak przemalować ciemną ścianę, jasnym kolorem?

Najważniejszą kwestią jest dobranie produktów w jasnym kolorze, do ciemnej farby, która znajduje się na ścianie. Jeżeli jest to farba akrylowa, zakrycie jej nie stanowi problemu. Całą ścianę należy zagruntować i pomalować na biało na przykład farba podkładową CapaGrund Universal. Tak przygotowane podłoże doskonale przyjmie jasny odcień kolejnej farby.

Ze względu na śliską powierzchnię farb lateksowych, celem podniesienia przyczepności, należy również użyć środka gruntującego CapaGrund Universal.

Jak rozpocząć malowanie pomieszczeń ?

1.       Po odpowiednim przygotowaniu podłoża, malowanie pokoju rozpoczynamy od sufitu. Pamiętajmy, żeby najpierw pomalować narożniki przy oknie oraz miejsca łączeń sufitu ze ścianą, najlepiej małym pędzlem lub wałkiem. Wybieramy punkt najbardziej oświetlony,  następnie, oddalając się od źródła światła, malujemy szerokie pasy już większym wałkiem.

2.       Kolor sufitu zazwyczaj przenosi się również na ścianę, tworząc opaskę wokół całego pomieszczenia. Gdy farba wyschnie, równolegle do krawędzi sufitu przyklejamy taśmę samoprzylepną, która wyznaczy granicę między kolorem sufitu i ścian. Taśmę przyklejamy również wzdłuż granicy pomiędzy dwoma kolorami na dwóch sąsiednich ścianach.

3.       Malowanie ściany rozpoczynamy od ściany z oknem, po czym przechodzimy coraz bardziej w głąb pokoju. Do malowania dużych płaszczyzn najwygodniej jest używać dużych wałków lub pędzli.

4.       Kiedy farba lekko przeschnie, odklejamy taśmę malarską przy suficie, oddzielającą powierzchnie o różnych kolorach oraz tę zabezpieczającą okna, listwy przypodłogowe i gniazdka.

5.       Podczas malowania niezwykle ważnym czynnikiem są warunki panujące na zewnątrz naszego mieszkania. Malowanie najlepiej zacząć, kiedy sprzyja nam pogoda – czyli gdy temperatura na zewnątrz sięga 15 – 25 stopni Celsjusza. Jeśli będziemy pomieszczenia malować  zimą, ważne, aby w pomieszczeniu nie panowała zbyt duża wilgotność, a temperatura nie była niższa niż 5 stopni.
24. Jak wybrać dobrą taśmę malarską?

Taśma malarska chroni ściany oraz podłogi przed zachlapaniem. Najczęściej służy nam za linijkę przy korygowaniu nierównej linii sufitu, oddzielaniu dwóch kolorów czy malowaniu na ścianach różnych wzorów. W skład taśmy malarskiej wchodzą: papier, impregnat oraz klej i wszystkie te trzy składniki determinują jej przeznaczenie. Trudno o uniwersalną radę jak poprawnie stosować taśmy gdyż produkty te znacznie się od siebie różnią. Informacje o tym jak stosować produkt powinny zawsze być umieszczone na opakowaniu.

Taśma może być wykonana z papieru gładkiego lub marszczonego. Tej pierwszej używamy do malowania płaskich powierzchni. Natomiast drugiej do wykonywania wszelkich skomplikowanych wzorów a także do zabezpieczania krzywizn np. łuków, lamperii.

Impregnat jest składnikiem odpowiedzialnym za przepuszczanie wilgoci. Zabezpiecza taśmę przed działaniem rozpuszczalników, które są składnikiem np. farb olejnych. W przypadku papierowych taśm malarskich nie da się jednak całkowicie uniknąć nasiąknięcia farbą. Wówczas decydującą rolę odgrywa klej. Najczęściej stosowanymi są kleje kauczukowe oraz akrylowe.

Kleje kauczukowe są odporne na rozpuszczalniki ale szybko się starzeją. Dlatego aby uniknąć śladów i grudek na ścianie, należy zerwać taśmę zaraz po malowaniu. Taśmy z klejem akrylowym są trwalsze, przeznaczone do użytku wewnętrzne oraz zewnętrznego i można je usunąć nawet po 2 tygodniach ale ich cena jest niestety odpowiednio wyższa.

źródło i zdjęcie: Caparol