Aktualności

Kolekcja renesansowego malarstwa oprawiona w szkło Pilkington OptiView™ Protect OW

09.06.2014

W kwietniu 2014 r. w Pałacu Królewskim w Mediolanie otwarto wystawę dzieł sztuki jednego z najważniejszych artystów włoskiego renesansu: Bernardino Luiniego. Najcenniejsze z 200 zgromadzonych obrazów i rzeźb eksponowane są za szkłem. I nie jest to zwykłe szkło, tylko produkt "szyty na miarę", czyli laminowane antyrefleksyjne szkło Pilkington OptiView™ Protect OW wykonane z super bezbarwnego szkła. Renesansowe dzieła w szklanej oprawie i pozostałe eksponaty można oglądać na mediolańskiej wystawie do połowy lipca 2014 r.

Kolekcja renesansowego malarstwa oprawiona w szkło Pilkington OptiView™ Protect OW Fot. Andrea ScurattiZainagurowana 9 kwietnia 2014 r. wystawa pt. "Bernardino Luini e i Suoi Figli" (Bernardino Luini i Synowie) w Pałacu Królewskim w Mediolanie to największa do tej pory prezentacja prac tego XVI-wiecznego artysty i jego potomków. Zebrano 200 prac ich autorstwa, głównie obrazów, które stanowią cenny dorobek włoskiego renesansu.

Dzieła stworzone ponad 500 lat temu i zgromadzone na tak dużej wystawie musiały zostać właściwie zabezpieczone zarówno przed warunkami atmosferycznymi, jak i przed kradzieżą. Jednocześnie należało je wyeksponować w taki sposób, aby odwiedzający mogli je bez problemu podziwiać.

I właśnie w tym miejscu sztuka, czyli obrazy i rzeźby Bernardino Luiniego, połączyły się ze szkłem marki Pilkington, tworząc doskonałą kombinację artystyczno-użytkową. Było to możliwe dzięki zaangażowaniu firmy Pilkington Italia, należącej do NSG Group, która jako sponsor techniczny wystawy, przekazała laminowane antyrefleksyjne szkło Pilkington OptiView™ Protect OW do oprawy 18 obrazów i rzeźb prezentowanych w Pałacu Królewskim w Mediolanie.

Kolekcja renesansowego malarstwa oprawiona w szkło Pilkington OptiView™ Protect OW Fot. Andrea ScurattiPilkington OptiView™ Protect OW to laminowane, obustronnie powlekane szkło o bardzo niskiej refleksyjności (ok. 2%; dla porównania - dla szkła laminowanego bez powłoki antyrefleksyjnej wskaźnik ten kształtuje się na poziomie ok. 8%).

Brak refleksów sprawia, że przedmioty za szkłem są doskonale widoczne, bez żadnych zakłóceń wynikających z załamania światła. Ten rodzaj szkła charakteryzuje się również bardzo wysoką przepuszczalnością światła (powyżej 90%).

Dodatkowym atutem wizualnym szkła użytego do oprawy dzieł sztuki na mediolańskiej wystawie jest fakt, że zostało ono wykonane na substracie z super bezbarwnego szkła Pilkington Optiwhite™. Szkło to pozbawione jest charakterystycznego zielonkawego odcienia, co jeszcze bardziej poprawia widok przedmiotów za szkłem.

Szkło Pilkington OptiView™ Protect OW idealnie nadaje się do ochrony dzieł sztuki, bowiem powłoka antyrefleksyjna zatrzymuje 99% promieniowania UVA i UVB. Promieniowanie ultrafioletowe przyczynia się m.in. do utraty walorów barwnych i pigmentów, rozkładu spoiw i werniksów, a także zmian strukturalnych (np. pękania warstw malarskich). Szkło wybrane do oprawy dzieł sztuki na mediolańskiej wystawie sprawdza się także doskonale z punktu widzenia bezpieczeństwa. Użyte szkło Pilkington OptiView™ Protect OW ma grubość 12,8 mm i spełnia wymagania klasy odporności P2A, co zapewnia ochronę przed atakiem. W wypadku pęknięcia szkło jest utrzymywane w całości przez folię PVB, zapewniając optymalną ochronę dzieł sztuki.

Na wystawie "Bernardino Luini e i Suoi Figli" za szkłem Pilkington OptiView™ Protect OW prezentowane są takie obrazy z kolekcji renesansowego malarstwa jak m.in. "Madonna z Dzieciątkiem i Aniołem", "Madonna z Dzieciątkiem między Świętymi", "Święta Barbara", "Święta Katarzyna", "Święty Bernardyn", "Święty Antoni" a także rzeźby autorstwa Bernardino Luiniego.

Wystawa w Pałacu Królewskim w Mediolanie będzie otwarta do 13 lipca 2014 r.

Zdjęcia: Andrea Scuratti

źródło: Pilkington

Firma powiązana:

Pilkington IGP Sp. z o.o.

Telefon 22 548 75 00
www.pilkington.pl

Pilkington IGP Sp. z o.o.