Aktualności

FAKRO wśród polskich liderów zdobywających zagraniczne rynki

14.04.2010

Polskie przedsiębiorstwa produkcyjne coraz śmielej wkraczają na zagraniczne rynki, wynika z badań przeprowadzonych przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych oraz firmę audytorską KPMG. W opracowanym raporcie określono poziom międzynarodowej ekspansji krajowych firm produkcyjnych oraz zmian jakie w tej kwestii przyniosła nasza akcesja do Unii Europejskiej. Badaniom poddano 112 przedsiębiorstw z ponad 50-cio procentowym udziałem  polskiego kapitału...

Oficjalny raport zawierający wyniki analizy ogłoszono w Warszawie w ostatnim dniu marca na spotkaniu z udziałem największych polskich eksporterów z branży budowlanej. Wśród nich znalazła się firma FAKRO z Nowego Sącza, wicelider światowego rynku okien dachowych, która, podobnie jak cała branża budowlana, korzystnie wypadła w raporcie.

Prezes FAKRO, Ryszard Florek dzielił się doświadczeniami na temat zagranicznej ekspansji swojego przedsiębiorstwa.

- Pytanie, na jakie często odpowiadam, to powód dla którego FAKRO wyruszyło na podbój  zagranicznych rynków. Wszyscy są także ciekawi, kiedy to się zaczęło i jakie są rozmiary naszej ekspansji – wyjaśniał Ryszard Florek.

- Początki działalności eksportowej FAKRO to rok 1996. Pierwsze okna dachowe sprzedaliśmy do Holandii. Ta współpraca z naszym pierwszym importerem trwa do dziś. Następne lata to kolejne rynki zagraniczne. Dziś jesteśmy na całym świecie, wszędzie tam, gdzie montuje się okna dachowe. W wielu krajach (Francja, Niemcy, Słowacja Węgry, Rosja, Anglia, USA, Hiszpania, Holandia Austria) mamy własne spółki dystrybucyjne.

Wśród głównych przyczyn, dla których FAKRO podjęło działania eksportowe była ucieczka przez dumpingowymi cenami głównego konkurenta. Jak tłumaczył prezes nowosądeckiego przedsiębiorstwa, na zaniżanie cen można sobie pozwolić tylko na jednym rynku. Gdy trzeba to zrobić na kilku rynkach, wówczas staje się to mniej opłacalne.

- W naszej branży ekspansja globalna jest warunkiem koniecznym dla przetrwania firmy- podkreślał Ryszard Florek.

- W przypadku okien dachowych, zaprojektowanie, opatentowanie i wdrożenie do produkcji jednego wyrobu jest bardzo drogie. Jeśli oferowany przez nas towar  sprzedajemy tylko na jednym rynku, to owe koszty w dużej mierze stanowią cenę produktu, który staje się w ten sposób niekonkurencyjny. Te niekorzystne proporcje może zmienić tylko ciągłe poszerzanie rynku zbytu. Z kolei zdobycie większego udziału w rynku danego kraju pociąga za sobą mniejsze koszty transportu, logistyki czy marketingu. Wchodzenie na rynki zagraniczne to także warunek konieczny do tego, aby utrzymać i rozwijać stworzone miejsca pracy w Polsce.

Międzynarodowa ekspansja FAKRO to nie tylko budowanie sieci własnych spółek dystrybucyjnych. To także uruchomienie czterech własnych zakładów produkcyjnych. Dwa z nich zlokalizowane są na Ukrainie, pozostałe znajdują się w Rosji oraz Chinach.

źródło: Fakro

Więcej

 

Firma powiązana:

Fakro

Telefon 18 444 04 44
www.fakro.pl
fakro@fakro.pl

Fakro