Aktualności

Lotnisko jak wizytówka

10.09.2012

Lotnisko Chopina w Warszawie wciąż się rozbudowuje i modernizuje. Liczba obsługiwanych pasażerów stale rośnie. W lipcu tego roku padł kolejny rekord: 1 mln 84 tysiące pasażerów obsłużonych w ciągu miesiąca. Budynki i otoczenie portu lotniczego są zatem tym, co wywiera pierwsze wrażenie na bardzo wielu osobach przyjeżdżających do naszego kraju. Czy jest ono coraz lepsze?

Warszawskie lotnisko jest swoistą wizytówką naszego kraju – buduje pierwsze wrażenie, jakie mają przybywający do Polski turyści i biznesmeni. Dlatego niezwykle ważne jest, aby rozbudowując i modernizując tę przestrzeń postawić na wysoką jakość i estetykę. W sierpniu 2012 oddano do użytku kolejne dwie spośród nowo aranżowanych przestrzeni Lotniska Chopina.

Pierwszą jest przeznaczona na biura linii lotniczych antresola w nowej części Terminala A, zajmująca powierzchnię blisko 1500 m2. Zlokalizowano tam ponad 20 prestiżowych biur, przeznaczonych dla ważnych klientów lotniska – właśnie zagranicznych linii lotniczych. Z myślą o nich inwestor – Porty Lotnicze – zadbał o najwyższą funkcjonalność i estetykę przestrzeni biurowych, co przejawiło się w zastosowaniu wysokiej jakości ścian działowych.

Jak mówi inż. arch. Ireneusz Asman z biura „Asman Pieniężny Architekci” ap-a.pl, które zajęło się aranżacją tej części lotniska, „Zadanie polegało na tym, aby w istniejącej, zamkniętej tkance Terminala A zaprojektować dodatkowe pomieszczenia biurowe. Pytanie, jakie sobie postawiliśmy, było następujące: w jaki sposób umieścić dużą kubaturę powierzchni biurowej w istniejącym, funkcjonującym organizmie tak, aby nie zachwiać jego struktury i nie zaburzyć istniejącej przestrzeni?”.

Odpowiedzią na tak postawione pytanie było zastosowanie fasady, która „rozpłynie się” w otoczeniu. To zadanie spełniła fasada z pełną taflą szkła, która działając na zasadzie lustra odbija otaczającą przestrzeń. Następnie pozostało wskazać system fasadowy, który uwzględni  założenia projektowe, wysoką jakość detali, brak widocznych profili fasadowych oraz parametry techniczne stawiane przez inwestora.

W aranżacji przestrzeni biurowej wykorzystano system ścian działowych MAARS String 2, posiadający certyfikat ISO 14001 dotyczący zarządzania środowiskiem. Minimalizacja negatywnego wpływu na środowisko przejawia się w zastosowaniu „zielonej technologii” w procesach produkcji i instalacji tych ścian. Podobne systemy firmy MAARS sprawdziły się już na jednym z największych i najbardziej znanych lotnisk europejskich: Barajas Airport w Madrycie.

System ten wyróżnia się na tle powszechnie stosowanych rozwiązań do podziału przestrzeni niewidocznością miejsc połączeń, uzyskaną dzięki opatentowanej unikalnej konstrukcji ścianek typu „click-in”. Poza tym cechuje go trwałość i nowoczesny, elegancki design. Co więcej, w rozwiązaniu MAARS można było uzyskać drzwi szklane nie posiadające widocznych profili i sięgające pełnej wysokości ściany fasadowej.

W ten sposób powstała jednolita całość. Nie mniej ważne od walorów estetycznych są tu walory użytkowe systemu MAARS String 2 związane z potrzebą skutecznego odizolowania hałasu dobiegającego tu z hali odlotów. Druga nowo oddana przestrzeń to Hala Odbioru Bagażu. Tu zastosowano również system MAARS – tym razem jest to system Allglas, złożony z pojedynczych bezszprosowych przeszkleń, dających wrażenie „znikania” w przestrzeni dzięki całkowitej przezroczystości.

Lotnisko jak wizytówka. Następnym krokiem rozwoju międzynarodowego portu lotniczego w Warszawie jest modernizacja starej części Terminala A. „Mamy nadzieję, że tam również zostanie utrzymany wysoki poziom jakości elementów aranżacji przestrzeni, jak to ma miejsce obecnie w terminalu A” – podkreśla Ireneusz Asman.

Źródło: Maars Poland

Więcej