Aktualności

Lange Łukaszuk świętuje jubileusz

23.08.2017

Znany dystrybutor branży narzędziowej, elektrotechnicznej i oświetleniowej, obchodzi 30-lecie działalności. Założyciele firmy zaczynali w garażu, jednak dziś współpracują z największymi światowymi markami. Ich biznes jest zwierciadłem trzech dekad polskiej gospodarki.

Lange Łukaszuk jest wyłącznym przedstawicielem na Polskę największych światowych marek narzędzi, elektronarzędzi i oświetlenia. Zatrudnia 70 pracowników, a roczne obroty firmy sięgają ponad 50 milionów złotych – wzrost o 100 proc. w ciągu niecałych 10 lat. W zależności od grupy asortymentu Lange Łukaszuk ma dziś od kilku do kilkudziesięciu procent udziału w polskim rynku. W swoim portfolio mieści takich gigantów branży, jak Panasonic Power Tools, Collomix czy Steinel – łącznie współpracuje z 23 firmami. Z ostatnią z wymienionych Lange Łukaszuk jest związane od początku działalności i wspólnie z nią wprowadzało na polski rynek produkty dotychczas mało znane lub niedostępne. Jak Lange Łukaszuk rozpoczęło drogę do pozycji wiodącego dystrybutora na rynku narzędziowym i elektrotechniczno-oświetleniowym?

Trudne początki

Założycielami i obecnymi właścicielami firmy są przedsiębiorcy Sławomir Lange i Bogdan Łukaszuk. Działalność rozpoczęli w 1987 roku.

– "Zaczynaliśmy od napraw sprzętu elektronicznego, ale szybko dostrzegliśmy ciekawszą niszę na rynku. W domach polskich przedsiębiorców zaczęliśmy montować instalacje alarmowe, wówczas symbol nowoczesnych technologii." – opowiada Sławomir Lange.

- "Pierwszą siedzibę, warsztat i magazyn mieli w jednym z wrocławskich garaży. Urządzenia konstruowali sami. – Od początku stawialiśmy na innowacyjność, ale dobrze szła nam też sprzedaż." – dodaje Bogdan Łukaszuk.

Pionierski krok

Biznesowy scenariusz Sławomira Lange i Bogdana Łukaszuka całkowicie zmieniło nawiązanie współpracy z niemiecką firmą Steinel, producentem czujników alarmowych, automatyki oświetleniowej, oświetlenia zewnętrznego i opalarek, które na polskim rynku pojawiły się właśnie dzięki Lange Łukaszuk. Firma została wyłącznym przedstawicielem marki w Polsce. W latach 90. Lange i Łukaszuk budowali sieć dystrybucji, nawiązywali nowe kontakty i poszerzali asortyment. Kolejnym przełomem był 1997 rok, kiedy w ofercie firmy pojawiły się narzędzia ręczne.

– "Dużo drobnych elementów okazało się wyzwaniem, dzięki któremu opanowaliśmy logistykę na znacznie wyższym poziomie. Z kolei w 2000 roku uruchomiliśmy własny magazyn, co dało nam stabilizację i umożliwiło długofalowe planowanie." – mówi Bogdan Łukaszuk.

Dobre prognozy

Firma od początku inwestowała również w ludzi. Najlepszym przykładem jest Tadeusz Kumaszka, dziś prezes firmy Lange Łukaszuk. Przeszedł w firmie wszystkie szczeble, od stanowiska w magazynie. Fotel prezesa objął w 2013 roku.

– "Po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej, łatwiejsze stały się kontakty z partnerami z zagranicy, ale przede wszystkim bardzo dynamicznie zaczął się rozwijać polski rynek budowlany." – mówi Tadeusz Kumaszka.

– "Zdobyliśmy na nim mocną pozycję, ponieważ nie tylko poszerzaliśmy portfolio, korzystając z dobrej koniunktury, lecz przede wszystkim oferowaliśmy nową jakość w wielu kategoriach produktowych." – podkreśla Tadeusz Kumaszka.

Obecnie firma zaopatruje blisko 30 punktów partnerskich, a także ponad 1000 sklepów specjalistycznych i marketów budowlanych na terenie całego kraju.

Potencjał rynku narzędzi w znacznej mierze zależy od zapotrzebowania przemysłu oraz stanu branży budowlanej. Jak wyglądają prognozy dla poszczególnych segmentów tego rynku? Które z nich będą się rozwijały najszybciej?

– "Sądzę, że rynek narzędzi będzie się rozwijał w tempie kilku procent rocznie, przede wszystkim w segmencie profesjonalnych narzędzi budowlanych." – ocenia Tadeusz Kumaszka.

- "Z jednej strony jest to związane z dobrą koniunkturą w tej branży, z drugiej, ze wzrostem oczekiwań klientów w stosunku do jakości wykonania. Jeszcze większą dynamikę będzie miała branża oświetleniowa, nawet w granicach kilkudziesięciu procent rocznie."

W planach Lange Łukaszuk ma dalsze rozszerzanie asortymentu i systematyczną rozbudowę sieci dystrybucji. W tym względzie nowością będzie intensywniejszy rozwój kanałów internetowych.

– "Pracujemy nad uruchomieniem platformy sprzedaży online, przy współudziale naszych partnerów handlowych. Korzystając z rozwiązań omnichannel będziemy nadal usprawniać komunikację z klientami. W tym i następnym roku skoncentrujemy się też na szkoleniach dla personelu dystrybutorów." – podsumowuje Tadeusz Kumaszka.

źródło i zdjęcia: "LŁ" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. (dawniej "Lange Łukaszuk" sp. j.)